V pondělí 27. března 2023 se studenti 3.B společně s doprovodem, paní profesorkou Novotnou, zúčastnili exkurze a finanční hry v České spořitelně. Exkurze nám nahradila pondělní vyučování a trvala zhruba od půl deváté dopoledne do půl druhé odpoledne. Všichni jsme se setkali společně s paní profesorkou v 8:20 před budovou České spořitelny v ulici Felberova 12/9, Liberec. První, co nás ohromilo, byla honosná reprezentativní budova, které vévodily detailní ornamenty doplněné o pravidelné lemování charakteristické pro romantickou architekturu. Tato budova byla vystavěna v 80. letech 19. století. Jako první nás čekala samotná prohlídka budovy, byli jsme ve skupině provedeni celým komplexem místností až do úplně nejvyšších pater, které jsou zázemím pro podnikatelské subjekty s meziročním obratem až několik desítek milionů korun.Poté nám byly ukázána nižší poschodí, kde spolu s poschodím klesala i “finanční velikost” klientů. Úplně dole, v přízemí, nabízí Česká spořitelna své služby těm nejméně majetným klientům. Následně jsme měli příležitost si prohlédnout práci zaměstnanců v přízemí, kde jsme viděli přepočítávat hotovost, byly nám ukázány jednotlivé bankovky, nejen domácí měny, ale i zahraniční, jako například eura nebo americké dolary. Velmi zajímavé bylo i následné nakouknutí do suterénu, kde se nachází místnost s bezpečnostními schránkami, které slouží k uložení cenností klientů. Tato místnost byla od nás oddělena nejen ocelovými mřížemi, ale také tlustými trezorovými dveřmi. Tyto dveře mají hmotnost kolem nečekaných dvou tun. Po prohlídce prostor České spořitelny jsme se přesunuli do konferenční místnosti,kde jsme dostali několik minut na občerstvení s možností udělat si kávu. Poté přišla nejzajímavější část celé exkurze, finanční stolní hra od České spořitelny. Celá podstata hry spočívala v přiblížení toho, jak funguje hospodaření určité domácnosti a jak bychom se jakožto bankéři měli chovat, abychom fiktivní rodině zajistili splnění vybraných cílů. Díky této hře jsme si více uvědomili to, že finanční gramotnost a jisté sociální záruky jsou věci, bez kterých se v reálném životě neobejdeme.V hraní jako takovém jsme nejprve ze začátku tápali a snažili jsme se pouze pochopit jednotlivé herní mechaniky, postupem času jsme se ale do tempa a možností hry začali více dostávat a jako odměna nám po posledním kole naostro posloužil pocit satisfakce ze splnění většiny cílů přidělené rodiny jako bylo například vlastní bydlení,dovolená v Egyptě či obecná finanční nezávislost. Exkurze a hra se nám velice líbila, organizátoři pro nás měli připravený pestrý program, u kterého jsme se rozhodně nenudili. První část exkurze, kde nás čekala samotná prohlídka budovy doprovázená výkladem, někteří považovali za méně zábavnou, jelikož jsme zde byli spíše pasivní, tedy jen konzumovali mluvená slova a pozorovali paní průvodkyni. Ovšem tato část byla krátká a úderná, tudíž jsme se mohli za nedlouho vrhnout na zajímavější část, kde jsme byli zase spíše aktivní, respektive jsme sami dělali věci a kroky, které byly doplňovány o různé informace a které nás učili a vedli k tomu, jak nejvíce chápat podstatu finanční gramotnosti.kde nás čekala samotná prohlídka budovy doprovázená výkladem, někteří považovali za méně zábavnou, jelikož jsme zde byli spíše pasivní, tedy jen konzumovali mluvená slova a pozorovali paní průvodkyni. Ovšem tato část byla krátká a úderná, tudíž jsme se mohli za nedlouho vrhnout na zajímavější část, kde jsme byli zase spíše aktivní, respektive jsme sami dělali věci a kroky, které byly doplňovány o různé informace a které nás učili a vedli k tomu, jak nejvíce chápat podstatu finanční gramotnosti.kde nás čekala samotná prohlídka budovy doprovázená výkladem, někteří považovali za méně zábavnou, jelikož jsme zde byli spíše pasivní, tedy jen konzumovali mluvená slova a pozorovali paní průvodkyni. Ovšem tato část byla krátká a úderná, tudíž jsme se mohli za nedlouho vrhnout na zajímavější část, kde jsme byli zase spíše aktivní, respektive jsme sami dělali věci a kroky, které byly doplňovány o různé informace a které nás učili a vedli k tomu, jak nejvíce chápat podstatu finanční gramotnosti.respektive jsme sami dělali věci a kroky, které byly doplňovány o různé informace a které nás učili a vedli k tomu, jak nejvíce chápat podstatu finanční gramotnosti.respektive jsme sami dělali věci a kroky, které byly doplňovány o různé informace a které nás učili a vedli k tomu, jak nejvíce chápat podstatu finanční gramotnosti.

Stejné exkurze a finanční hry se zúčastnila třída 3.A s paní profesorkou Hranáčovou a třída 3.C s panem profesorem Kejzarem.

Štěpán Zadražil, 3.B

Fotky